Rok 2016 w kieleckim Teatrze im. Stefana Żeromskiego
Kielecka trupa teatralna przemierzyła aż 27 500 km i zagrała 224 spektakle, które obejrzało ponad 46 tys. widzów. Teatr nie tylko kontynuował ogólnopolskie i międzynarodowe sukcesy artystyczne, ale zawojował również kilka nowych, ważnych scen.
2016 rok obfitował w wyjazdy. „Dzieje grzechu” w reżyserii Michała Kotańskiego zostały zagrane w siedmiu miejscowościach w ramach programu Teatr Polska. „Samotność pól bawełnianych” w reżyserii Radosława Rychcika pojechała na gościnne występy do TR Warszawa, a następnie rozgrzała publiczność Open’era. Na koniec podbiła São Paulo i Rio de Janeiro. Brazylijska publiczność festiwalowa nagrodziła spektakl owacjami na stojąco, co w Brazylii należy do rzadkości. Spektakle „Samotność pól bawełnianych” wraz z „Harper” weszły do programu Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie. Obydwa przywiozły nagrody: wyróżnienie za muzykę do „Samotności…” dla zespołu TNBC oraz nagrodę dla Młodego Twórcy, którą zdobyła Magda Grąziowska, odtwórczyni roli Harper Regan.
Spektakl „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety” pojechał na Forum Młodej Reżyserii do Krakowa oraz Festiwal Nowej Scenografii w Katowicach. Scenografka Agata Andrusyszyn przywiozła stamtąd Nagrodę Specjalną Teatru Śląskiego. „Wszyscy chcą żyć” zaprezentowano w Gdańsku w ramach przeglądu sztuk Hanocha Levina.
Łącznie teatralna grupa pokonała 27 500 km, odwiedzając: Rzeszów, Kraków, Katowice, Warszawę, Gdynię, Gdańsk, Rio de Janeiro, São Paulo, Gdańsk, Chełm, Busko-Zdrój, Brzeg, Rydułtowy, Czechowice-Dziedzice, Nowy Sącz oraz Nową Dębę.
Blisko dwudziestoletnie starania o uregulowanie spraw własnościowych siedziby teatru zakończyły się sukcesem. – Dzięki temu można sięgnąć po pieniądze unijne na przeprowadzenie generalnego remontu. Oprócz poprawy stanu technicznego w budynku powstanie m.in.:. sala prób, nowe garderoby, mała scena, udogodnienia dla niepełnosprawnych i zainstalowany zostanie nowoczesny sprzęt. Przeprowadzenie remontu potrwa trzy lata, a koszt inwestycji to ponad 50 mln zł – informuje Paulina Drozdowska, specjalista ds. marketingu kieleckiego teatru. Jak dodaje, od 2018 roku spektakle będą grane poza siedzibą Teatru.
W grudniu 2015 roku Teatr zawarł porozumienie z Państwową Wyższą Szkołą Teatralną w Krakowie. Na mocy tej umowy Teatr i Krakowska Szkoła Teatralna w latach 2016-2019 wspólnie przygotują i zaprezentują spektakle studentów Wydziału Reżyserii PWST. W przedstawieniach wezmą udział kieleccy aktorzy. Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach wspólnie z PWST przygotował już dwa spektakle: „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety” w reżyserii Elżbiety Depty oraz „Kła” w reżyserii Bartosza Żurowskiego.
Do stałego zespołu teatru dołączyły Magda Grąziowska i Anna Antoniewicz. Na scenie gościnnie występują: Bartłomiej Cabaj – w obsadzie premiery „Kropka kreska, kropka kreska” w reżyserii Pawła Paczesnego; Horst/ Mężczyzna 2 w „Dziejach grzechu” w reżyserii Michała Kotańskiego, Grabarz we „Wszyscy chcą żyć” w reżyserii Dawida Żłobińskiego; Adrian Brząkała – Tobias Az-Zaim w „Harper” w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego; Maciej Kulig – Damse w „Szalbierzu” w reżyserii Pawła Aignera; Jacek Mąka – Maurycy Koch w„Zachodnim wybrzeżu” w reżyserii Kuby Kowalskiego; Kacper Sasin – Rybak w „Szalbierzu” w reżyserii Pawła Aignera; Piotr Stanek – Abad w „Zachodnim wybrzeżu” w reżyserii Kuby Kowalskiego oraz Julia Trembecka – Młodsza w „Kle” w reżyserii Bartosza Żurowskiego.
We wrześniu na scenie kieleckiego teatru można było zobaczyć festiwalowy hit – spektakl Teatru Rozmaitości z Warszawy pt. „Ewelina płacze” w reżyserii Anny Karasińskiej. Wystąpili znakomici aktorzy: Adam Woronowicz, Maria Maj, Ewelina Pankowska, Rafał Maćkowiak. Wizyta warszawskiej ekipy w Teatrze Żeromskiego była właściwie…. rewizytą, ponieważ w czerwcu, na zakończenie sezonu artystycznego, w Warszawie zaprezentowana została sztuka „Samotność pól bawełnianych” Bernarda-Marie Koltèsa, w reżyserii Radosława Rychcika.
Z kolei w maju widzowie mieli okazję podziwiać Krzysztofa Kowalewskiego i Martę Lipińską z wersją sceniczną legendarnego słuchowiska Polskiego Radia „Kocham Pana, Panie Sułku”. Po 40 latach spektakl wciąż okazuje się bawić publiczność.
W Kielcach zagościł też Teatr Bagatela. W listopadzie na dużej scenie krakowscy aktorzy, na czele z Magdaleną Walach, zaprezentowali, gorąco oklaskiwany, „Układ” Eli Kazana w adaptacji Radosława Paczochy w reżyserii Michała Kotańskiego.
Rok 2016 zakończył się nagraniem „Dziejów grzechu” dla stacji TVP Kultura. Sztuka w reżyserii Michała Kotańskiego jest drugim w historii kieleckiego teatru spektaklem nagranym przez te stację. Wcześniej zarejestrowano już „Samotność pól bawełnianych” w reżyserii Radosława Rychcika. Nagranie „Dziejów grzechu” okazało się sporym przedsięwzięciem. W spektaklu występuje 18 aktorów. Ustawienie scenografii angażuje cały zespół techniczny.
Emisję spektaklu poprzedzi wywiad krytyka teatralnego Wojciecha Majcherka z Michałem Kotańskim, Magdą Grąziowską – odtwórczynią głównej roli, Andrzejem Platą – odtwórcą roli Łukasza Niepołomskiego oraz Radosławem Paczochą – autorem adaptacji. Całość trafi na szklane ekrany w kwietniu 2017.
Więcej: www.wrota-swietokrzyskie.pl