Podsumowanie sezonu w kieleckim teatrze
Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach przygotował podsumował sezon 2019/2020. Repertuarową działalność teatru w marcu 2020 przerwał wybuch pandemii. Wszelkie działania przeniosły się do internetu. Wydarzeniem sezonu było podpisanie umowy o współprowadzenie teatru przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwo Świętokrzyskie. Wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na realizację inwestycji pod nazwą: „Przebudowa, rozbudowa i nadbudowa zabytkowego obiektu Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach”. A nowy sezon 2020/2021 otwarty zostanie w tymczasowej siedzibie – w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach.
Pierwszym wydarzeniem nowego sezonu było czytanie nowel polskich 7 września, w ramach Akcji Narodowe Czytanie odbywającej się pod auspicjami Prezydenta RP Andrzeja Dudy. Słuchacze odpoczywający na leżakach zapoznali się z „Dobrą panią” Elizy Orzeszkowej i „Rozdzióbią nas kruki, wrony” Stefana Żeromskiego w interpretacjach Eweliny Gronowskiej, Beaty Wojciechowskiej i Łukasza Pruchniewicza pod opieką artystyczną Wojciecha Niemczyka.
We wrześniu ruszyły także kilkumiesięczne warsztaty rzemiosła teatralnego: choreograficzne, graficzne, scenograficzne i aktorskie w ramach projektu edukacyjnego dofinansowanego przez MKiDN „Stacja Kultura”. W ramach Europejskich Dni Dziedzictwa teatr zorganizował szereg wydarzeń pod hasłem „Teatr na kartach historii Polski”, za które został wyróżniony przez Narodowy Instytut Dziedzictwa. Częścią obchodów były trzy spacery po zakamarkach zabytkowego gmachu z możliwością wykonywania zdjęć oraz promocja jubileuszowego katalogu.
Pierwsza premiera sezonu to olśniewające stroną wizualną „Opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa” C. S. Lewisa w reżyserii Gabriela Gietzkiego. Premierze towarzyszył skierowany do dzieci konkurs „Narysuj lwa”, w którym wzięło udział trzydzieścioro dzieci ze szkół podstawowych z różnych zakątków Polski. Teatr został laureatem nagrody „Wirtuoz Biznesu” przyznawanej przez Konsorcjum Naukowo-Edukacyjne.
Październik
Upłynął pod znakiem Kieleckiego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego. W tegorocznym programie znalazły się wielokrotnie nagradzane spektakle z trzech krajów europejskich: Polski, Hiszpanii i Słowenii. Na teatralnej scenie zagościła m.in. ikona polskiego teatru i filmu, Krystyna Janda w jednym z najważniejszych spektakli w swojej karierze – „Zapiskach z wygnania” Sabiny Baral w reżyserii Magdy Umer z Teatru Polonia w Warszawie. Krajowe propozycje oscylowały wokół biografii rodzimych gwiazd rocka – Beaty Kozidrak – „Być jak Beata” Piotra Domalewskiego i Żelisława Żelisławskiego w reżyserii Magdy Miklasz z Teatru Współczesnego w Szczecinie i zmarłej przed rokiem Kory – „Bądź taka, nie bądź taka” Joanny Satanowskiej z Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie.
Z kolei zagraniczne produkcje to współczesna interpretacja Homerowej” Iliady” w widowisku wokalno-muzycznym słoweńskich artystów (SNG Drama Ljubljana, Mestno gledališče ljubljansko, Cankarjev dom) oraz taneczno-ruchowy popis hiszpańskiej grupy Iron Skulls Co w ich postapokaliptycznej wizji świata. Przedstawienia obejrzało 1500 widzów. Grupa performerów z hiszpańskiej grupy Iron Skulls poprowadziła także warsztaty taneczne w WDK. Innym wydarzeniem towarzyszącym festiwalowi były warsztaty aktorskie realizowane przez Ewelinę Gronowską i Anetę Wirzinkiewicz w pięciu kieleckich liceach: I LO im. Stefana Żeromskiego, II LO im. Jana Śniadeckiego, III LO im. Cypriana Kamila Norwida, IV LO oraz VI LO im. Juliusza Słowackiego. Projekt dofinansowano ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
W Galerii Tycjan przy współpracy Związku Polskich Artystów Plastyków teatr otworzył wystawę archiwalnych projektów scenografii i kostiumów. Wydarzenie było ostatnim aktem projektu „Teatr na kartach historii Polski”.
Listopad
Na kieleckiej scenie nową płytę promowała Islandka Myrra Rós. Pod koniec miesiąca teatr świętował jubileusz aktora z jednym z najdłuższych stażów w teatrze. Andrzej Cempura obchodził hucznie 50 lat pracy artystycznej, w tym 34 lata na scenie kieleckiej.
Grudzień
Niemal równo 10 lat wcześniej na Małej Scenie odbyła się premiera jednego z najważniejszych spektakli w 140-letniej historii sceny – „Samotność pól bawełnianych” Bernarda-Marie Koltèsa w reżyserii Radosława Rychcika. Głośne przedstawienie zjeździło cztery kontynenty: Europę, Azję i obie Ameryki. Po jednym z dwóch grudniowych pokazów do foyer wjechał tort jubileuszowy, potem odbyło się spotkanie wspominkowe z twórcami.
Nową odsłonę „Wiśniowego sadu” Antoniego Czechowa w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego poprzedziła rozmowa z autorką przekładu Agnieszką Lubomirą Piotrowską poprowadzona przez dr Lidię Mazur-Mierzwę (UJK).Wernisażem prac powstałych podczas warsztatów – plakatów, masek, kostiumów, zdjęć zakończyliśmy projekt „Stacja Kultura”, w którym wzięło udział 300 uczestników. Około 90 tys. złotych – rekordowy wynik uzyskano podczas licytacji na koncercie charytatywnym organizowanym w Teatrze przez Radio eM oraz TVP 3 Kielce. Rok zakończyliśmy dobrą wiadomością – „Widnokrąg” miał zostać zarejestrowany przez kamery TVP Kultura.
Styczeń
Widzowie mieli możliwość zadania pytań reżyserowi Krzysztofowi Rekowskiemu i obsadzie aktorskiej „Wiśniowego sadu” podczas spotkania w ramach premiery studenckiej. Tańsze bilety mogli kupić wnuki chcący zrobić teatralne prezenty swoim dziadkom z okazji Dnia Babci i Dnia Dziadka obchodzonym pod koniec stycznia.
Luty
W lutym aktorka Ewelina Gronowska otrzymała Nagrodę Miasta Kielce za działania na rzecz promocji i rozwoju stolicy świętokrzyskiego. W Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej znalazły się Schwarzcharakterki Martyny Wawrzyniak w reżyserii Remigiusza Brzyka. Nagrano trzeci spektakl z repertuaru dla TVP Kultura. Tym razem był to „Widnokrąg” Wiesława Myśliwskiego w reżyserii Michała Kotańskiego – wieloobsadowa produkcja była przygotowana z okazji 140-lecia istnienia Teatru w Kielcach.
Marzec – czerwiec/pandemia
Spektakl, w którym głos oddaje się kobietom dedykowany był szczególnie widzkom z okazji ich święta 8 marca, z kolei na Dzień Mężczyzny zaproponowaliśmy „Carycę Katarzynę”, gdzie główne postaci to para wyłoniona z odmętów historii za sprawą wciąż owianego tajemnicą słynnego romansu – imperatorowa Wszech Rosji i ostatni król Polski, Stanisław August Poniatowski. Dalszą repertuarową działalność teatru przerwał wybuch pandemii. Wszelkie działania przeniosły się do internetu.
Teatr przywitał w zespole nowego aktora – Mateusza Bernacika – studenta V roku Wydziału Lalkarskiego Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu, związanego dotychczas z Teatrem Groteska w Krakowie oraz Teatrem Pinokio w Łodzi. „Widnokrąg” poprzedzony rozmową z twórcami został wyemitowany 24 marca na antenie TVP Kultura.
Wirtualnie obchodzono Międzynarodowy Dzień Teatru – aktorzy złożyli widzom życzenia online, a Jacek Mąka odczytał tegoroczne orędzie autorstwa Shahida Nadeema – dramatopisarza z Pakistanu. Odpowiedzią Teatru na zagrożenie i potrzeby wynikłe w związku z zaistniałą sytuacją pandemiczną było zaangażowanie zespołu w szycie maseczek i innych elementów garderoby medycznej, które przekazano medykom na terenie województwa, straży miejskiej, wojskowym, a także mieszkańcom Kielc. W sumie ponad 1500 maseczek, 123 par ochraniaczy na buty, 70 fartuchów i 184 czepki. Aktorzy przygotowali w sieci szereg inicjatyw: #środazpoezją, #koronajejzgłowyniespadnie, #rozmowynieuczesane, #teatrwpigułce, #aktorzywdomu, #nizgruszkinizpietruszki. Odpowiedzieli także na „6 pytań do…” dając poznać miłośnikom sceny swoje zainteresowania i hobby. Teatr udostępnił nagrania przedstawień: „Bem! Powrót człowieka-armaty” Macieja Łubieńskiego w reżyserii Michała Walczaka, „Twardy gnat, martwy świat” Mateusza Pakuły w reżyserii Evy Rysovej oraz „Schwarzcharakterki” Martyny Wawrzyniak w reżyserii Remigiusza Brzyka. Ze stu piętnastu zgłoszonych propozycji „Wiśniowy sad” Antona Czechowa w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego został zakwalifikowany do kolejnej edycji programu ministerialnego Teatr Polska. Z okazji Dnia Teatru Publicznego aktorzy pod wodzą Dawida Żłobińskiego przygotowali nową interpretację „Zemsty” Aleksandra Fredry. Na Dzień Dziecka podzielili się z widzami realizacją bajki Grzegorza Kasdepki „A ja nie chcę być księżniczką”. Nagrania można było oglądać na stronie internetowej i fanpejdżu.
Wydarzenie sezonu:
24 kwietnia 2020 roku, Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury prof. Piotr Gliński, marszałek województwa świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski oraz wicemarszałek Marek Bogusławski podpisali umowę dotyczącą współprowadzenia Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Województwo Świętokrzyskie. Zgodnie z dokumentem władze województwa przekażą rocznie na działalność i rozwój instytucji nie mniej niż 5 mln 545 tys. zł, a MKiDN nie mniej niż 1 mln zł. Ponadto, ministerstwo dofinansuje generalny remont zabytkowej kamienicy, w której mieści się teatr.
Nowa inwestycja:
Teatr złożył wniosek w ramach naborów funduszy norweskich i EOG 2014-2021, rozstrzygnięty został także przetarg na obsługę prawną całego przedsięwzięcia. Obecnie w siedzibie teatru trwa dialog techniczny z przedstawicielami większych polskich firm budowlanych, wśród nich znajduje się potencjalny wykonawca remontu. Wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na realizację inwestycji pod nazwą: „Przebudowa, rozbudowa i nadbudowa zabytkowego obiektu Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach”.
Plebiscyt „O Dziką Różę” oraz nowy sezon:
Tegorocznego sezonu teatr nie może, z przyczyn niezależnych, zamknąć tradycyjnie przed wakacjami Plebiscytem Publiczności „O Dziką Różę”. Nowy sezon 2020/2021 otwarty zostanie już w tymczasowej siedzibie – w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach (wejście od Alei Legionów). Wśród wielu planów są zaległe premiery: „Och, te duchy!” Eduardo de Filippo w reżyserii Dana Jemmetta (listopad) oraz „Wiosenna bujność traw” Michała Siegoczyńskiego (grudzień), a także dwa Plebiscyty Publiczności „O Dziką Różę” (grudzień 2020, czerwiec 2021). Trzecia edycja Kieleckiego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego została przeniesiona na listopad. Do współpracy w przyszłym sezonie teatr zaprosił takich reżyserów, jak: Jerzy Bończak, Wojciech Grudziński, Agnieszka Kryst, Wiktor Rubin, czy Una Thorleifsdottir.