Muzeum Narodowe powiększa swoją kolekcję

„Ucieczka świętej rodziny do Egiptu”, Johanna Lissa jest już własnością Muzeum Narodowego w Kielcach. Placówka na zakup dzieła, jednego z najbardziej znanych malarzy wczesnego baroku, otrzymała ponad 96 tysięcy zł z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i ponad 41 tys. od samorządu województwa świętokrzyskiego.

Olejny obraz kosztował w sumie 135 tysięcy złotych i  jest przypisany Johanowi Lisowi. – To słowo przypisany wynika stąd, że obraz nie jest sygnowany i nie możemy w 100 procentach  powiedzieć, że jest to dzieło Johana Lisa, co w żadnym stopniu nie umniejsza jego rangi.  Długa analiza, która  towarzyszyła przygotowaniu do zakupu z całą pewnością potwierdza to, że jest to dzieło mistrza z początku XVII wieku, bardzo wysokiej klasy – mówi o nowo zakupionym dziele Joanna Kaczmarczyk, kierownik działu malarstwa rzeźby Muzeum Narodowego.

– Zakup tego dzieła to jeden z elementów strategii  naszej kolekcji muzealnej, która rozwija się w kilku kierunkach. Stworzona przed  kilkoma laty strategia koncentruje się na gromadzeniu dzieł sztuki artystów związanych z  regionem,  artystów ponadregionalnych, ale stąd wywodzących się tak jak Kostrzewski, Szermentowski czy Malecki – podkreśla Robert Kotowski, dyrektor Muzeum Narodowego w Kielcach.

Jednym z elementów strategii jest rozwój kolekcji  związanej z historią pałacu i jego wnętrz.  Zakupiony obraz jest elementem, który doskonale wzbogaca muzealną kolekcję i uzupełnia ją. Obraz został zakupiony m.in. dzięki środkom uzyskanym z ministerialnego programu  pn. „Kolekcje muzealne”, skierowanego  do instytucji muzealnych o randze narodowej i regionalnej.  Program, który już po raz drugi ogłosił minister kultury i dziedzictwa narodowego ma na celu wzbogacenie kolekcji muzealnych, ale zakupy poszczególne muszą się wpisywać w strategie rozwoju poszczególnych instytucji muzealnych. Chodzi o to, aby  dofinansowywane zakupy były tworzone na podstawie konsekwentnego i długofalowego planu rozwoju muzeów.

Joanna Kaczmarczyk podkreśla, że długa analiza, która  towarzyszyła przygotowaniu do zakupu obrazu z całą pewnością potwierdza to, że jest to dzieło mistrza z początku XVII wieku, bardzo wysokiej klasy. – Dzieło mistrza niezwykle erudycyjnego,  jeśli chodzi o artystyczne walory i stąd ten trop, który zaprowadził nas do Johanna Lissa – opowiada Joanna Kaczmarczyk.  J. Liss to artysta niemiecki, jeden z najbardziej znanych artystów z wczesnego baroku. Urodził się pod koniec XVI w.  w 1597 r. w Oldenburgu . – Potem odbywał długą i ciekawą podróż po różnych interesujących ośrodkach artystycznych. Przebywał w Antwerpii, gdzie spotkał się m.in. z Rubensem i Jordaensem i od nich uczył się malarstwa. Po tej wycieczce edukacyjnej wyjechał do Paryża, potem przez  Rzym pojechał do Wenecji. I te wpływy zarówno malarstwa niderlandzkiego jak i włoskiego widać w tym obrazie. Niewiele jest dzieł, które łączyłyby tak wiele elementów tych artystów. Liss ucząc się zabierał  od swoich mistrzów to co najlepsze. I stworzył własny niepowtarzalny styl – opowiada Joanna Kaczmarczyk. I podkreśla, że patrząc na  obraz i analizując wszystkie jego cechy stylistyczne można z dużym prawdopodobieństwem przypisać Lissowi. Natomiast brak sygnatury nie umniejsza rangi dzieła, bo wiele dzieł znajdujących się w  galeriach  światowych, a po takiej analizie stylistycznej można je przypisać jakiemuś autorowi.  
„Ucieczkę świętej rodziny do Egiptu”, Johanna Lissa  można było podziwiać w Pałacu Biskupów Krakowskich już od ubiegłego roku, ponieważ był wypożyczony, ale od tej chwili jest już własnością kieleckiej placówki.

Źródło: www.wrota-swietokrzyskie.pl