Kino Fenomen w WDK

27 listopada – 3 grudnia, Kielce

Kino Fenomen zaprasza na seanse

“Imigranci” – reż. Jacques Audiard
dramat, kryminał | Francja | 2015 | 109 min
wyst.: Jesuthasan Antonythasan, Kalieaswari Srinivasan, Vincent Rottiers

29.11 – godz. 16:00, 18:00, 20:00
30.11 – godz. 16:00, 18:00, 20:00

Opis filmu
Emigracja jako sposób na przeżycie – to temat najnowszego filmu francuskiego reżysera. Audiard opowiada historię byłego żołnierza, który walczył do niedawna jako bojownik organizacji Liberation Tigers of Tamil Eelam i stracił w czasie wojny domowej żonę i dziecko. Z obcą kobietą i jej dzieckiem udając rodzinę uciekają z pogrążonej w wojnie domowej Sri Lanki do będącej szansą na lepszą przyszłość Europy. Docierają na przedmieścia Paryża i zatrzymują się w jednym z mieszkań socjalnych.
Scenariusz oparty został częściowo na przeżyciach grającego główną rolę pisarza Antonythasana Jesythasana. Debiutujący jako aktor Jesythasan w bardzo przekonujący sposób wcielił się w rzekomego ojca rodziny, który w pewnym momencie zaczyna odczuwać odpowiedzialność za przyszywaną żonę i córkę. Audiard bardzo starannie kreśli portret psychologiczny bohatera, a dobrze napisane dialogi, wypowiadane przez świetnych wykonawców, składają się na dzieło trzymające w napięciu do ostatniej sceny…

Zwiastun

DYSKUSYJNY KLUB FILMOWY

3 grudnia o godz.18.00

“Dezerter – nie ma zagrożenia” – reż. Paweł Konnak
(dokumentalny, Polska, 1994, 53 min.)

Opis filmu
“Żadnej satysfakcji, dużo frustracji, oto obraz mojej generacji. Żadnego celu, żadnej przyszłości, żadnej nadziei, żadnej wolności” – tak śpiewają w jednym ze swych utworów muzycy z grupy “Dezerter”. Tekst jest odzwierciedleniem stanu ducha, w jakim znajdowali się młodzi ludzie u progu lat 80., gdy w stolicy powstała ta nowa punkowa formacja. Początkowo przyjęli nazwę SS-20 (od radzieckich rakiet z głowicami nuklearnymi). Zmienili ją w 1982 r. po festiwalu w Jarocinie, wskutek związanych z nią licznych problemów. W ten sposób powstał Dezerter. Niemal od początku grupa miała na pieńku z cenzurą. W 1983 r. Tonpress wydał na singlu cztery utwory Dezertera: “Szara rzeczywistość”, “Wojna głupców”, “Spytaj milicjanta” i “Ku przyszłości”. Zwłaszcza ten ostatni otwarcie krytykował ówczesny system polityczny. Była to, jak twierdzono w środowisku muzycznym, pierwsza punkowa płyta wydana na wschód od Łaby. Burza, jaką wywołała, w pewnym sensie to potwierdzała.
Pierwszy krajowy longplay zespołu – niezależnie od walorów muzycznych – nabrał wartości dokumentu, kiedy w wyniku ingerencji cenzury nałożono na nagrania “piknięcia” zagłuszające fragmenty tekstów. Cenzura skreśliła również tytuł, który brzmiał “Kolaboracja”. Po jednym z koncertów-happeningów, gdzie muzycy używali jako rekwizytów stosów “Trybuny Ludu”, Dezerter, posądzony o namawianie do bojkotu wyborów, stał się jednym z bohaterów konferencji prasowej Jerzego Urbana. To tylko nieliczne migawki z burzliwej historii grupy, która zasługiwałaby na miano klasyka polskiego punk rocka, gdyby nie fakt, że takie nobliwe określenie nie mieści się w zaczepnej punkowej estetyce, której “dezerterowcy” są wciąż wierni. Film Pawła Konnaka przypomina historię tej jednej z najważniejszych formacji alternatywnego rocka w Polsce, ukazując – poprzez pryzmat jej skomplikowanych losów – dylematy całego środowiska kontrkultury lat 80. W filmie pojawia się cała galeria wybitnych twórców kultury podziemia: redaktorzy pism niezależnych, organizatorzy sceny alternatywnej, anarchizujący pacyfiści, muzycy – przyjaciele zespołu. Oprócz unikalnych materiałów archiwalnych – zapisów koncertów, fragmentów wywiadów, wykorzystano nagrane po raz pierwszy, specjalnie na potrzeby filmu, teledyski grupy.

“Exodus. Robert Brylewski” – reż. Paweł Konnak

Opis filmu
Filmowa opowieść o kultowej postaci polskiej muzyki alternatywnej, Robercie Brylewskim, w kontekście wydarzeń z lat 80. i 90. Ten niespokojny klasyk rocka, współtwórca, m. in. zespołów Kryzys, Brygada Kryzys, Izrael i Armia, mówi o swojej aktywności muzycznej, o źródłach inspiracji i bodźcach skłaniających go do zawiązywania wciąż nowych formacji, szukania nowych rozwiązań i awangardowych brzmień. Opowie także o swoim najmłodszym “dziecku”, grupie Falarek, oraz o pracy w Studiu “Złota Skała”, będącym niezależną wytwórnią fonograficzną. Program porusza wiele tematów, przedstawia wiele wątków, m. in. Tomasz Lipiński opowiada o powstaniu Brygady Kryzys, Kazik Staszewski o peerelowskim środowisku muzyków alternatywnych, Viviana Brylewska o wspólnych kreacjach z grupą Izrael, aktywność Brylewskiego w muzyce techno komentuje Paweł “Kelner” Rozwadowski. Obecność Roberta Brylewskiego na polskiej scenie muzycznej analizuje Marcin Krzyżanowski. Uzupełnieniem tych i innych wypowiedzi są materiały archiwalne: fragmenty filmów, teledysków, koncertów oraz animacje komputerowe Roberta Brylewskiego.

PRELEGENT:
Paweł Konjo Konnak – legenda trójmiejskiej sceny alternatywnej, organizator niezależnych koncertów i wydawca podziemnego magazynu “Gangrena – Tadży-Pao Młodzieży Wegetującej”. Od 1986 roku akcjonista Tranzytoryjnej Formacji Totart, z którą zrealizował kilkaset akcji o charakterze metafizyczno-społecznym. Uczestnik działań Grupy Poetyckiej Zlali Mi Się Do Środka. W latach 80. redagował magazyny “Futurfoto” oraz “Higiena – Przegląd Archeologiczny Metafizyki Społecznej”, założył też podziemne wydawnictwa Księgozbiór i Fonografia Zlew Polski.