Inauguracja sezonu w Filharmonii Świętokrzyskiej
Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga w Kielcach w piątek 29 września zaprasza na koncert symfoniczny inaugurujący nowy sezon twórczością dwóch wielkich polskich pianistów. W pierwszej części koncertu pojawią się Chopin i Paderewski, którzy na kartach historii i kultury polskiej zapisali się jako postaci wybitne, nadzwyczaj ważne, których dzieło życia – uniwersalne i ponadczasowe, naznaczone geniuszem oraz głębokim patriotyzmem – niezmiennie i wyraźnie wyciska swe piętno na naszej współczesności.
Trudno o utwór bardziej w swoim stylu i charakterze syntetyczny niż Polonez A-dur Chopina. Jak to określił Jan Kleczyński „każda nutka, każdy akcent wre tu i kipi życiem i siłą”. Tradycja głosi, że Chopin wyobrażał sobie Polonez A-dur – jak się komuś zwierzył – w funkcji poloneza koronacyjnego, bowiem myśl o wskrzeszeniu państwa nie opuszczała go ani na moment. Koncert fortepianowy a-moll op. 17 zaliczany jest do najpopularniejszych utworów zarówno w dorobku Ignacego Jana Paderewskiego, jak i w całej polskiej literaturze fortepianowej. Kompozytor zadedykował go Teodorowi Leszetyckiemu, u którego podjął studia pianistyczne. Koncert usłyszymy w interpretacji Julii Kociuban, jednej z czołowych pianistek swojego pokolenia. Wieczór zakończymy sielską Symfonią L. van Beethovena – w zamyśle kompozytora będącą „bardziej ekspresją uczuć niż malarstwem”. Autorowi bowiem chodziło raczej o oddanie nastroju i stanu ducha człowieka obcującego z przyrodą, niż o proste obrazowanie. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi Jacek Rogala.
Julia Kociuban uważana jest za jedną z czołowych pianistek swojego pokolenia. Jej debiutancka płyta „Schumann, Chopin, Bacewicz” została uznana przez krytyków za jeden z najciekawszych pianistycznych debiutów fonograficznych ostatnich lat, a jej nagranie II Sonaty fortepianowej Grażyny Bacewicz określono jako najwspanialszą rejestrację utworu na świecie. Dwa najnowsze albumy z koncertami oraz kwintetami fortepianowymi G. Bacewicz i A. Tansmana były nominowane do nagrody ‘Fryderyk’. W 2022 roku ukazał się drugi solowy album artystki „Polish Polonaises”. Kociuban regularnie występuje w renomowanych salach koncertowych w Europie (m.in. Herkulessaal w Monachium, Konzerthaus w Wiedniu i w Berlinie, Laeiszhalle w Hamburgu), Ameryce oraz Azji. Jest zapraszana na najbardziej prestiżowe festiwale muzyczne na świecie w tym m.in. La Roque d’Antheron, La Folle Journee, Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Kissinger Sommer. Jako solistka koncertowała z towarzyszeniem uznanych orkiestr kameralnych i symfonicznych w tym m.in. Wiener Symphoniker, Wiedeńska Orkiestra Radiowa ORF, Orkiestra Symfoniczna NDR w Hamburgu. Współpracowała z wieloma cenionymi dyrygentami m.in.: Howard Griffiths, Hans Graf, Lahav Shani, Nemme Järvi, Kristjan Järvi, Heribert Beissel, Aziz Shokhakimov, Ken-David Masur, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Paweł Przytocki, Marek Pijarowski. Dokonała szeregu nagrań radiowych, telewizyjnych oraz płytowych m.in. dla wytwórni Sony Classical, DUX oraz Gramola. Julia Kociuban jest absolwentką Royal College of Music w Londynie, Universität Mozarteum w Salzburgu oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie studiowała pod kierunkiem Dmitri Alexeeva, Pavla Gililova oraz Piotra Palecznego. W 2019 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych, a rok później ukończyła podyplomowe studia menadżerów kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Prócz działalności artystycznej prowadzi działalność pedagogiczną wykładając na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Jest także pomysłodawczynią i dyrektorem BISMA Bacewicz International Summer Music Academy.
źródło: www.juliakociuban.com