Arcydzieła symfoniki w Filharmonii Świętokrzyskiej
27 października o godzinie 19:00 w sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się koncert “Arcydzieła symfoniki”.
Głównym wątkiem melodycznym Uwertury tragicznej d-moll op. 81 Johannesa Brahmsa (1833 – 1897) jest temat, o którym mówi się, iż symbolizuje „nieuchronne przeznaczenie człowieka”. Powstała ona w jednym twórczym impulsie z pogodną Uwerturą akademicką – latem 1880 r. Tworzenie par kompozycji, dopełniających się nastrojem, było dość typowe dla Brahmsa. Uwertura tragiczna jest jedną z najbardziej osobistych wypowiedzi kompozytora, w której obsesyjny, posępny temat przywodzi na myśl romantyczne przekonanie o nieodwracalności wyroków losu i daremności sprzeciwu wobec przeznaczenia. Koncert altówkowy to ostanie, niedokończone dzieło w dorobku Béli Bartóka (1881-1945). Utwór węgierskiego kompozytora dokończył Tibor Serly, jego przyjaciel i uczeń. Kompozycja zachwyciła publiczność i jest wykonywana od lat przez najwybitniejszych altowiolistów na świecie. Przed kieleckimi melomanami dzieło Bartóka zabrzmi w wykonaniu Michała Bryły, jednego z najlepszych altowiolistów młodego pokolenia. Na zakończenie wieczoru usłyszymy 40. Symfonię g-moll KV 550 Wolfganga Amadeusza Mozarta (1756-1791). Podczas pracy nad tym dziełem pisał do żony: „gdyby ludzie mogli zajrzeć do wnętrza mojego serca, zawstydziliby mnie. Czuję, że wszystko wokół mnie jest zimne jak lód”. Ze wszystkich kompozycji Mozarta Symfonia g-moll była przedmiotem niezliczonych analiz. To muzyka, która (zwłaszcza w skrajnych częściach utworu) stara się przezwyciężyć granice klasycyzmu, a jej intensywna ekspresywność wykracza już poza ramy epoki. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi niezwykle charyzmatyczny Jakub Chrenowicz.
MICHAŁ BRYŁA – altowiolista założonego w 2007 roku, dziś wysoko notowanego w świecie muzycznym Meccore String Quartet, oraz właściciel manufaktury wydawniczej Prelude Classics. Jest adiunktem w Katedrze Kameralistyki Fortepianowej i Smyczkowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Studia ukończył z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu pod kierunkiem prof. Jadwigi Kaliszewskiej oraz prof. Bartosza Bryły. Kontynuował je wraz z pozostałymi członkami Meccore String Quartet na Uniwersytecie (Universität der Kűnste) w Berlinie oraz Akademii Królewskiej w Brukseli (w klasie Artemis Quartett), a następnie na Wydziale muzyki kameralnej Królewskiej Akademii Muzycznej Escuela Reina Sofia w Madrycie. Artysta doskonalił swoje umiejętności uczestnicząc w licznych kursach mistrzowskich m. in.: Maxima Vengerova, Alfreda Brendla, Güntera Pichlera, Gerharda Schulza, Valentina Erbena, Heime Müllera, Antonella Farulliego, Petera Croppera, Wolfganga Marschnera, Stefana Kamasy, Jerzego Kosmali, Konstantego Andrzeja Kulki, Krzysztofa Węgrzyna, Mariny Jaszwvili. Zarówno w szkole średniej jak i później był stypendystą kolejno: Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci (2000-2002), Marszałka Województwa Wielkopolskiego (2008), Miasta Poznania (2008), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006-2009), Fundacji Irene Steels-Wilsing (2012/2014).
Michał Bryła jest laureatem wielu konkursów skrzypcowych, altówkowych i kameralnych m.in.:
I Nagrody i Nagrody Prezydenta Miasta Poznania dla najmłodszego uczestnika Konkursu na Ogólnopolskim Konkursie Altówkowym im. J. Rakowskiego w Poznaniu (2003)
I Nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. Johannesa Brahmsa w Pörtschach, gdzie był najmłodszym uczestnikiem konkursu (2004),
I Nagrody na Konkursie Muzyki XX i XXI wieku dla Młodych Wykonawców w Warszawie (2007),
I Nagrody i Nagrody Specjalnej EMCY na Międzynarodowym Konkursie Altówkowym FESTIVAL BLED w Słowenii (2007)
I Nagrody oraz dwóch nagród pozaregulaminowych na Międzynarodowym Konkursie Kameralnym im. Maxa Regera w Sondershausen (2009),
II miejsca, Nagrody za najlepsze wykonanie Kwartetów W. A. Mozarta, J. Haydna oraz utworu obowiązkowego B. Deana podczas Wigmore Hall String Quartet Competition w Londynie (2012).
W 2012 roku został wyróżniony przez „Głos Wielkopolski” Medalem Młodej Sztuki za wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuki. Artysta występował na festiwalach w kraju i za granicą m.in.: Rheingau Musik Festival, Mecklemburg Vorpommern, Festiwal Wielkanocny L. van Beethovena, Budapest Spring Festival, Heidelberg Frühling, Kissinger Sommer, Festival Radio France Montpellier, Bregenzer Festspiele, oraz w wielu prestiżowych salach koncertowych, jak chociażby Filharmonia Narodowa w Warszawie, Wigmore Hall w Londynie, Elbphilharmonie w Hamburgu, Musikverein w Wiedniu, Auditorio National w Madrycie, Musikverein w Amsterdamie, Frieck Collection w Nowym Jorku, Bozar w Brukseli, Pollack Hall w Montrealu.
Współpracował z wybitnymi dyrygentami. Są wśród nich: Horiaki Masuda, Jacques Mercier, Agnieszka Duczmal, Marek Pijarowski, Hertmut Rohde, Jacek Rogala, Marcin Sompoliński, Tadeusz Wojciechowski, Anna Mróz, Piotr Wijatkowski, Stefan Malzew, jako solista wykonując Koncerty W.A. Mozarta, H. Wieniawskiego, N. Paganiniego, B. Bartoka, E. Elgara, W. Waltona, B. Brittena, W. Marschnera, M. Brucha, K. Pendereckiego, G.F. Telemanna, W. Williamsa oraz L. Spohra.
W latach 2012/2022 był oficjalnym altowiolistą Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego i.m. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, podczas którego występował obok Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus” wykonując Symfonię Koncertującą Es-dur KV 364 W.A. Mozarta. Wspólnie z Meccore String Quartet miał zaszczyt występować w 2015 roku jako członek pierwszego polskiego kwartetu smyczkowego zaproszonego do Bundestagu w ramach obchodów „Światowych dni Holokaustu”.
Michał Bryła dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia, Radio France, Bayerischer Rundfunk, Rai3, Radia Poznań, Radia Stephansdom, NDR, SWR i Telewizji TVP oraz ZDF. Z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus” uczestniczył również w nagraniu filmu biograficznego o Henryku Wieniawskim.
Michał Bryła gra obecnie na altówce Krzysztofa Krupy (Polska 2020)
JAKUB CHRENOWICZ – w latach 2010-2012 pełnił funkcję asystenta dyrektora Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Stanowisko to objął zaraz po ukończeniu z wyróżnieniem Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Jerzego Salwarowskiego. W ramach programu LLP-Erasmus kształcił się także w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie n/Menem oraz był stypendystą Accademia Musicale Chigiana, gdzie studiował pod kierunkiem Gianluigiego Gelmettiego. W 2016 roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie otrzymał stopień doktora, promotorem doktoratu był prof. Antoni Wit. W roku 2019, również na UMFC, uzyskał stopień doktora habilitowanego.
Jest profesorem Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, Kierownikiem Katedry Dyrygentury Symfoniczno – Operowej, Szefem Orkiestry Symfonicznej, prowadzi klasę dyrygentury.
Od sezonu artystycznego 2017/2018 Jakub Chrenowicz pełni funkcję Pierwszego Dyrygenta Filharmonii im. Stanisława Moniuszki w Koszalinie. W roku 2016 otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Dyrygent.
W 2019 został laureatem Medalu Młodej Sztuki Głosu Wielkopolskiego. Artysta koncertował z takimi zespołami, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Gran Teatre del Liceu, Janačkova Filharmonia w Ostrawie, Brandenburgisches Staatsorchester we Frankfurcie nad Odrą, Kammerorchester Berlin, Sinfonietta Cracovia, orkiestry Filharmonii Poznańskiej, Krakowskiej, Łódzkiej, Pomorskiej, Bałtyckiej i innymi.
W sezonie artystycznym 2012/2013 pełnił funkcję pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.
W sezonie artystycznym 2011/2012 Jakub Chrenowicz zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, gdzie powierzono mu kierownictwo muzyczne premiery Polskiego Baletu Narodowego Opowieści biblijne. W kolejnych sezonach prowadził szereg przedstawień operowych (Straszny Dwór Stanisława Moniuszki) i baletowych (Święto Wiosny Igora Strawińskiego, Tańczmy Bacha, Perły XX wieku).
W październiku 2013 zadebiutował z orkiestrą i chórem Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, podczas przedstawień Polskiego Baletu Narodowego w tym słynnym teatrze. W maju 2015 roku objął kierownictwo muzyczne spektaklu Casanova w Warszawie w choreografii Krzysztofa Pastora; był również autorem koncepcji muzycznej tego przedstawienia. Spektakl został wskazany przez redakcję magazynu Dance Europe jako jedna z czterech najważniejszych światowych premier baletowych sezonu. Prowadził również przedstawienia w Operze Wrocławskiej (Halka S. Moniuszki, Coppelia L. Delibes’a, Giselle A. Adama) w Teatrze Wielkim w Łodzi (m.in. Święto wiosny I. Strawińskiego, Krzesany W. Kilara, Don Kichot L. Minkusa ) oraz Operze Bałtyckiej w Gdańsku (Straszny Dwór S. Moniuszki).
Występował ze znakomitymi solistami, m.in. z Alexandrem Gavrylyukiem, Daniilem Trifonovem, Julianną Awdiejewą, Dang Thai Sonem, Piotrem Palecznym, Peterem Jablonskim, Kają Danczowską, Soyoung Yoon, Jadwigą Rappé, Olgą Pasiecznik, Krzysztofem Jakowiczem, Konstantym Andrzejem Kulką, Tomaszem Strahlem, Bartłomiejem Niziołem, Jakubem Jakowiczem, Łukaszem Długoszem, Szymonem Nehringiem, Leszkiem Możdżerem, Davidem Krakauerem.
Dorobek nagraniowy dyrygenta zawiera m.in. CD z prapremierowym nagraniem IX Symfonii Krzysztofa Meyera z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej i Chórem Filharmonii Krakowskiej (DUX), rejestrację Audio-Video Te Deum Zbigniewa Kozuba zamówionego na 100-lecie AMP (wyd. AMP), CD z muzyką G. Bacewicz, W. Lutosławskiego, M. Karłowicza, K. Kurpińskiego z Płocką Orkiestrą Symfoniczną (DUX) oraz rejestrację Verklärte Nacht Schönberga i Metamorfoz Straussa z Marcinem Suszyckim i Kameralną Orkiestrą Smyczkową AMP (DUX. Ponadto artysta zarejestrował 2 CD oraz DVD z muzyką Witolda Lutosławskiego z Orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej (Acte Prealable oraz wyd. FK). Z Orkiestrą Akademii Muzycznej w Poznaniu nagrał 3 płyty z muzyką kompozytorów poznańskich (Z. Kozuba, J. Stalmierskiego, A. Krosche.