Kolekcja rodziny Popielów w Muzeum Narodowym

Kolejne cenne eksponaty pozostaną w zasobach Muzeum Narodowego w Kielcach. Dzisiaj rodzina Popielów podpisała z dyrekcją Muzeum umowę depozytową. Dotyczy ona siedmiu przedmiotów rzemiosła artystycznego oraz 16 portretów przedstawicieli rodów Sołtyków i Popielów. 

Kolejne cenne eksponaty pozostaną w zasobach Muzeum Narodowego w Kielcach. Dzisiaj rodzina Popielów podpisała z dyrekcją Muzeum umowę depozytową. Dotyczy ona siedmiu przedmiotów rzemiosła artystycznego oraz 16 portretów przedstawicieli rodów Sołtyków i Popielów. 

Wymienione przedmioty, pochodzą z majątku w Kurozwękach i przechowywane były w muzeum od 1945 r., decyzją z 27 marca 2008 r. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o skreśleniu z inwentarzy muzealnych, stały się własnością Jeana Martina Popiela. W uroczystości podpisania umowy depozytowej wziął udział Lech Janiszewski, członek Zarządu Województwa.

Wykaz obiektów, które pozostaną w muzeum:

Dział Malarstwa i Rzeźby
1. Portret Bazylego Sołtyka, wojewody czernichowskiego, 3 ćw. XVIII w., olej, płótno, 245×125 cm
2. Portret Aleksandra (Aleksandra Nikodema) Sołtyka, stolnika podolskiego, 3 ćw. XVIII w., olej, płótno, 237×124 cm,
3. Portret Mikołaja Sołtyka, kasztelana przemyskiego, 3 ćw. XVIII w.?, olej, płótno, 241x 125 cm,
4. Portret Macieja Sołtyka, wojewody sandomierskiego, ok. 1775 r., olej, płótno, 238×122 cm
5. Portret Franciszki z Mycielskich Sołtykowej, żony Aleksandra, stolnikowej podolskiej, 3 ćw. XVIII w., olej, płótno, 235×120 cm
6. Portret Józefa (Józefa Franciszka) Sołtyka, kasztelana bełskiego, 3 ćw. XVIII w.?, olej, płótno, 220×122 cm,
7. Portret Katarzyny Sołtykówny, ksieni klasztoru jarosławskiego, Mikołaj Terciński?, 3ćw. XVIII w., olej, płótno, 242×130 cm,
8. Portret Józefy z Makowieckich Sołtykowej, matki Macieja (poz. 4); kasztelanowej sando-mierskiej; 3 ćw. XVIII w., olej, płótno, 230×131 cm,
9. Portret Anny z Dembińskich Sołtykowej, żony Macieja (poz. 4), wojewodziny sandomier-skiej, lata 70. XVIII w., olej, płótno, 240×131 cm,
10. Portret Józefa Sołtyka, brata Macieja (poz. 4), miecznika sandomierskiego, ok. 1780 r., olej, płótno, 246×132 cm,
11. Portet Pawła Chościak-Popiela, 1780-1790 ok., olej, płótno, 226,5×125 cm,
12. Portret Tomasza Sołtyka, wojewody łęczyckiego, 4 ćw. XVIII w., olej, płótno, 245×133 cm,
13. Portret Michała (Michała Aleksandra) Sołtyka, ojca Macieja (poz. 4), kasztelana wiślickie-go, następnie sandomierskiego, 3 ćw. XVIII w.?, olej, płótno, 240x 146 cm,
14. Portret Tomasza Sołtyka, brata Macieja (poz. 4), kasztelana zawichojskiego, 3 ćw. XVIII w., olej, płótno, 242×125 cm,
15. Portret bpa Kajetana Sołtyka, mal. Antoni Brygierski (1722-1791), XVIII w., ok. 1760 ?, olej, płótno, 297×168 cm,
16. Ludwik Popiel na koniu, mal. Piotr Michałowski (1800-1855), 1831- 1832, olej, płótno, 53×44 cm,

Dział Rzemiosła Artystycznego
1. Szafa kredensowa w formach Sheratona, cała zabudowana, plakiety ceramiczne, Anglia, XIX w., 234×134,5×64 cm,
2. Talerz porcelanowy, duży płaski „famille rose”; Chiny, XVIII w., śred. 35 cm,
3. Talerz majolikowy płaski (talerz-patera), zdobiony groteską, Hiszpania?, XVII/XVIII w. majolika, farby podszkliwne, wym.: wys. 2,6, śred.25,7-26 cm,
4. Talerz majolikowy, płytki, ze sceną figuralną jeźdźców na koniach z giermkami na tle pej-zażu; Włochy, XVI w., majolika, dekoracja podszkliwna, wym.: wys. 2, śred.27,7 cm,
5. Patera majolikowa, ze sceną Zwiastowania; Włochy, XVI w.?, majolika, dekoracja pod-szkliwna, wym.: wys. 6,9, śred. 25,5 cm, liczne pęknięcia,
6. Podstawa majolikowa pod dzban, dekoracja figuralna (w centrum jeździec w zbroi na koniu), Włochy, Deruta?, ok. 1550 r., majolika, dekoracja podszkliwna, wym.: wys. 3,6, śred. 44,8 cm,
7. Talerz porcelanowy, okrągły, z przedstawieniem dwóch kobiety w pawilonie ogrodowym, porcelana, Chiny, XIX w.?, wym.: 4,6×30,6 cm.