Zwiększenie ruchu turystycznego – priorytetem Muzeum Okręgowego w Sandomierzu
Ekspozycja malarstwa Rafała Olbińskiego, wystawa dzieł Franciszka Starowieyskiego, z tzw. paryskiej kolekcji „Przyjaźnie Paryskie”, czy zwiększenie ruchu turystycznego, w tym dla osób niepełnosprawnych poprzez unowocześnienie sali rycerskiej – Muzeum Okręgowe w Sandomierzu w Nowy Rok wchodzi z gotowymi planami i założeniami.
Pod koniec stycznia w muzeum będzie można obejrzeć wystawę malarstwa znanego kielczanina, malarza, grafika i twórcy plakatów Rafała Olbińskiego. Twórczość artysty jest doceniana na całym świecie. Olbiński jest laureatem wielu nagród m.in. w konkursie „New York City Capital of the World” – na plakat promujący Nowy Jork jako stolicę świata, Międzynarodowy Oskar za niezapomniany plakat na świecie w konkursie „Prix Savignac” w Paryżu, Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski „za wybitne zasługi dla polskiej i światowej kultury, za osiągnięcia w pracy twórczej i artystycznej”.
Luty w muzeum zostanie otwarty ekspozycją Franciszka Starowieyskiego „Przyjaźnie Paryskie”. Zostanie zaprezentowanych ponad 150 dzieł polskiego plakacisty, grafika, malarza, rysownika i scenografa, pochodzących z paryskiej kolekcji A. i N. Avila. Oprócz rysunków można będzie podziwiać także wielkoformatowe obrazy olejne. Laureat wielu nagród, m.in.: Grand Prix na Biennale Sztuki Współczesnej w São Paulo (1973), Grand Prix za plakat filmowy na festiwalu w Cannes (1974), Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu w Paryżu (1975), Annual Key Award gazety “Hollywood Reporter” (1975/6), Nagrody na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie i na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Chicago (1979/82). W 1994 roku artysta otrzymał Nagrodę “Złotej Maski” za scenografię do „Króla Ubu” Krzysztofa Pendereckiego w Teatrze Wielkim w Łodzi, a w 2004 Nagrodę Ministra Kultury w dziedzinie sztuk plastycznych.
Obecnie trwają rozmowy na temat planowanej kolejnej ekspozycji – Adama Myjaka, rektora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Prowadzi pracownię Rzeźby w ASP w Warszawie. Jest kierownikiem Zakładu Rzeźby na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Wspólnie z Dyrektorem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej Waldemarem Dąbrowskim prowadzi Galerię „Opera” w Teatrze Wielkim. Jest autorem pomnika Homo Homini w Kielcach poświęcony zamachowi na budynki World Trade Center w Nowym Jorku odsłonięty w 2006 roku. Na swoim koncie ma ponad 100 wystaw indywidualnych, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami.
W ciągu roku muzeum planuje zorganizować kilkanaście wystaw czasowych. Do tego dochodzą jeszcze ekspozycje stałe m.in. „Dawna wieś sandomierska”, „Dziedzictwo Sandomierza”, „Krzemień pasiasty”), publikacje (m.in. „Najstarsza w Polsce sukmana chłopska ze zbiorów MOS”, „Sandomierz w fotografii dawnej i dziś”, „Sandomierz w malarstwie XX w. Katalog zbiorów MOS”), czy działalność warsztatowo-edukacyjna (m.in. lekcje muzealne na wszystkich wystawach, warsztaty plastyczne połączone z wykładami z serii „Wakacje w Muzeum”, układanie kwietnych bukietów symbolizujących obchody Święta Matki Boskiej Zielnej).
Ważnym, tegorocznym priorytetem muzeum jest zwiększenie ruchu turystycznego poprzez modernizację i unowocześnienie sali rycerskiej.
– W ubiegłym roku na samych ekspozycjach i wystawach mieliśmy 35 tysięcy gości. Chcemy zwiększyć tę tendencję. Nowy rok w muzeum postrzegam strategicznie, właśnie poprzez zwiększenie ruchu turystycznego – mówi Dominik Abłamowicz, dyrektor Muzeum Okręgowego w Sandomierzu.
Projekt „Unowocześnienie i dostosowanie dla potrzeb odwiedzających oraz zwiększonego ruchu turystycznego (w tym osób niepełnosprawnych) tzw. sali rycerskiej w Muzeum Okręgowym w Sandomierzu – zamku, byłej siedzibie królewskiej” zakłada przystosowanie obiektu (wraz z zapleczem) do współczesnych wymogów muzealnictwa i odwiedzających (w tym osób niepełnosprawnych); poszerzanie oferty kulturalnej placówki poprzez unowocześnienie infrastruktury (stworzenie warunków dla tworzenia stałej oferty artystycznej, np. koncertów, prezentacji filmowych i innych, np. konferencji naukowych itp.), optymalizacja kosztów eksploatacji.
Dyrektor Dominik Abłamowicz na pytanie jakie powinno być Muzeum w Sandomierzu, dpowiada: – Dobre, świetne, profesjonalne. Z ciekawymi przedsięwzięciami, wzbudzającymi rezonans w kręgu odbiorców (co najmniej w Polsce). Nie zamykające się, ale otwarte, propagujące nasze dziedzictwo poza regionem i zagranicą, ale – poprzez zdobyte kontakty – prezentujące tu, w Sandomierzu, dorobek kulturowy (też przyrodniczy, o czym zapominać nie należy) innych regionów, Polski, również partnerów zagranicznych. Muzeum powinno być eleganckie, przyciągające zwiedzających, winno być miejscem przyjaznym, pokazującym dokonania człowieka i natury, kształtującym gust, ale i uczącym, pobudzającym do myślenia, własnych poszukiwań odpowiedzi na intrygujące pytania.