Kamil Pacholec – finalista 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina zagra w Filharmonii
Neoromantyk Siergiej Rachmaninow II Koncert fortepianowy skomponował na początku XX wieku, między jesienią roku 1900 a kwietniem roku 1901. Sam prawykonał dwie części – drugą i trzecią. W całości Koncert zabrzmiał w Moskwie jesienią 1901 roku. Utwór zadedykowany został Mikołajowi Dalowi, terapeucie, który pomógł kompozytorowi w przezwyciężeniu kilkuletniej depresji. To jedno z najpopularniejszych dzieł Rachmaninowa i jeden z najczęściej dziś wykonywanych koncertów na fortepian i orkiestrę. Usłyszymy go w interpretacji kielczanina, Kamila Pacholca – finalisty 18. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.
Po przerwie zabrzmią dwa z sześciu ogniw cyklu Moja ojczyzna Bedřicha Smetany. Każda z części to odrębny poemat symfoniczny poruszający inny aspekt romantycznej wizji ukochanego kraju. Z czeskich łąk i gajów ilustruje krajobraz sielskich pól, lasów i wiosek, między którymi wiją się odnogi najdłuższej rzeki kraju., natomiast Szarka przenosi w świat podań o dzielnych kobietach, które krwawo sprzeciwiały się władzy mężczyzn, oraz legend o zawieszonej na skraju przepaści twierdzy.
Koncert odbędzie się 13 grudnia, piątek, g. 19:00, sala koncertowa.
kup bilet on-line
Kamil Pacholec urodził się w 1998 roku. W wieku 7 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie w Państwowej Szkole Muzycznej im. Ludomira Różyckiego w Kielcach w klasie Małgorzaty Kowalskiej. W 2017 roku rozpoczął studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie profesora Wojciecha Świtały. W 2022 roku ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Ewy Pobłockiej oraz rozpoczął studia doktoranckie we Frost School of Music w Miami pod opieką prof. Kevina Kennera.
Jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych.
W 2016 roku wygrał 47 Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Katowicach. Otrzymał tam nagrody specjalne za najlepsze wykonanie utworu solowego Fryderyka Chopina oraz najlepsze wykonanie koncertu fortepianowego. W 2018 roku zwyciężył w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Livorno. Tego samego roku został laureatem głównej nagrody Piano Academy Eppan „The Arturo Benedetti Michelangeli Prize” (Włochy) oraz półfinalistą I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na instrumentach historycznych. W roku 2019 zdobył II nagrodę na XI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Im. I. J. Paderewskiego oraz nagrodę za najlepsze wykonanie koncertu fortepianowego W. A. Mozarta, nagrodę za najlepsze wykonanie utworów F. Chopina i nagrodę Filharmonii Pomorskiej za najlepsze wykonanie utworów I. J. Paderewskiego.
W 2021 roku otrzymał wyróżnienie na XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Wystąpił z recitalami na wielu renomowanych festiwalach pianistycznych w Polsce, Francji, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Ukrainie, Japonii i USA, m.in. na Międzynarodowym Festiwalu „Chopin i Jego Europa” w Warszawie, Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju, festiwalu „Chopin a Paris”, festiwalach chopinowskich w Nohant, Londynie i Tokio oraz Festiwalu Paderewskiego w Raleigh. Przyniosły mu one wiele entuzjastycznych recenzji, podkreślając „doskonałe połączenie młodzieńczej świeżości z perfekcyjną techniką i głębokim zrozumieniem wykonywanej przez niego muzyki”.
Występował w prestiżowych salach koncertowych: Filharmonii Narodowej w Warszawie, Carnegie Hall (Zankel), Filharmonii Berlińskiej, Kaufman Music Center (Merkin Hall) w Nowym Jorku, Salle Cortot w Paryżu, Filharmonii Narodowej Ukrainy w Kijowie, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Teatrze Wielkim Operze Narodowej, Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Pomorskiej. Występował z wieloma orkiestrami, w tym z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej, Filharmonią Zielonogórską, Filharmonią Świętokrzyską. Współpracował z takimi dyrygentami jak Andrzej Boreyko, Jose Maria Florencio, Kai Bumann, Jerzy Salwarowski i Jakub Chrenowicz.
Jacek Rogala
Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której z wyróżnieniem ukończył studia: kompozytorskie pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (1990) oraz dyrygenckie pod kierunkiem Marka Pijarowskiego (1992). Od roku 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i festiwali: Świętokrzyskie Dni Muzyki, Lato w Filharmonii, Festiwal Filmu i Muzyki. W 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie, której budową był pochłonięty przez dekadę.
W latach dziewięćdziesiątych był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, a także współpracował jako stały gościnny dyrygent z Orkiestrą Capella Bydgostiensis. Następnie przebywał na stypendium dyrygenckim im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. W tym okresie pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki, a następnie kierował Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II Polskiego Radia. W 1999 sprawował kierownictwo artystyczne Dni Grażyny Bacewicz – festiwalu PR i TVP.
W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców. Udziela się jako juror konkursów wykonawczych i członek komisji programowych festiwali (m.in. Światowe Dni Muzyki Wrocław 2014, Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów w Bukareszcie 2013-2019, I Konkurs Wiolonczelowy im. D. Połońskiego w Łodzi 2021, Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów w Białymstoku 2022). Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM (2000). Przez kilkanaście lat prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Obecnie jest kierownikiem Katedry Dyrygentury i profesorem Akademii Muzycznej w Łodzi.
Od 2019 jest członkiem Rady Uczelni Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pierwszej i trzeciej kadencji. Od 2012 był wiceprzewodniczącym, a od 2021 jest przewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich.
Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna (POR) oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego (NOSPR) zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej dokonał nagrań płytowych, w tym m.in. czteroczęściowy cykl pt. Album Polski, We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika, Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej oraz premierowe nagrania kompozycji Ryszarda Bukowskiego i Karola Anbilda.
W latach 2007-2011 poprowadził prapremiery pięciu baletów współczesnych wyprodukowanych przez Filharmonię Świętokrzyską i Kielecki Teatr Tańca, w tym: Zdarzyło się w Jeruzalem K. Dębskiego i Pinokio M. Weinberga (premiera polska). Od roku 2013 we współpracy Filharmonii Świętokrzyskiej z UMFC w Warszawie prowadził spektakle w cyklu „Opera w Filharmonii” (W. A. Mozart, P. Czajkowski).
Na swym koncie ma koncerty na wielu renomowanych festiwalach i konkursach w Europie, Azji i obu Amerykach. Jest także kompozytorem muzyki symfonicznej, kameralnej, chóralnej i elektronicznej. Jego utwory, poza Polską, wykonywane były w wielu krajach Europy i w Ameryce Północnej.
Otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a za propagowanie polskiej muzyki współczesnej – nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.
Piotr Bywalec
Pochodzący z Katowic dyrygent, skrzypek i organista. Absolwent POSM II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie skrzypiec dr. hab. Arkadiusza Kubicy i mgr. Janusza Klicha. Pobierał fakultatywne lekcje gry na organach w klasie dr. hab. Witolda Zabornego, prof. AM. Miał okazję występować wielokrotnie w Polsce, jak i za granicą – w Czechach i w Niemczech. Jest laureatem wielu konkursów słuchowych, kameralnych i organowych, a także wielokrotnym beneficjentem stypendium J. M. Rektora Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz Prezydenta Miasta Wrocławia. W 2018 roku asystował przy prawykonaniu Audycji V Andrzeja Krzanowskiego w siedzibie NOSPR oraz podczas wykonania na 61. Festiwalu Warszawska Jesień.
W 2022 roku został wybrany drogą konkursu najlepszym uczestnikiem Letnich Konfrontacji Debiutujących Dyrygentów w Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej i wystąpił w trakcie koncertu inaugurującego nowy sezon artystyczny orkiestry MROS Małopolska. W marcu 2023 roku uzyskał tytuł laureata III nagrody na IV Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu, a w lipcu tegoż roku prowadził szereg wykonań podczas koncertów finałowych Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Bydgoszczy. Brał udział w kursach mistrzowskich gry i improwizacji organowej pod kierunkiem artystów takich jak Philippe Lefebvre, Tomasz Orlow, Wolfgang Seifen, Thierry Escaich czy Ludger Lohmann, a także w kursach dyrygenckich prowadzonych przez Jerzego Maksymiuka, Janusza Przybylskiego, Jacka Rogalę czy Nicka Osta.
W sezonie artystycznym 2024/2025 pełni funkcję dyrygenta rezydenta Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach. Współzałożyciel występującego na festiwalach muzyki współczesnej zespołu Alert Ensemble. Koncertował z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej we Wrocławiu i Filharmonią Świętokrzyską w Kielcach, a w ramach praktyk studenckich prowadził próby z Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu, Filharmonią Dolnośląską w Jeleniej Górze i Śląską Orkiestrą Kameralną. Obecnie studiuje dyrygenturę symfoniczną na wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego w klasie prof. Marka Pijarowskiego.
Fot. www.kamilpacholec.com